wz


Lokomotiva 363

Ξ May 26th, 2007 | → | ∇ Uncategorized |

Jak už jistě mnozí z vás jistě vědí (a ti, kteří to nevědí, mají to přinejmenším tušit:)), elitní část naší třídy E3A má v těchto dnech povinnou praxi v DEPU KOLEJOVÝCH VOZIDEL České Budějovice. A že je to zábavná praxe! Je nás tam banda, tak máme čas na různý hovadiny … ale práce je tam taky. O tom ale mluvit nechci.

Součástí naší praxe je i jízda lokomotivou do vzdálenějšího města v ČR - jízda je nepovinná (ano, existují i tací n00bové, kteří tuto jízdu odmítají). Já jsem jel ve středu do Prahy (jako druhý z celého počtu asi 30ti lidí) rychlíkem, který byl tažen lokomotivou 363:

Určitě jí všichni znáte, je to jedna z takových těch lepších, rychlejších a luxusnějších lokomotiv ČD, které se říká “eso” a nebo prostě “modrá”. Já jsem měl to štěstí, že jsem jel s dobrým strojvedoucím, který měl náladu mi všechno vysvětlovat - co znamená tamto návěstí a k čemu je tohle a tamto :). Naučil mě hodně věcí o dráze, o lokomotivách i o drážní ekonomice … opravdu mě bavilo ho poslouchat a jsem mu vděčný, že mi to všechno říkal.

Vyprávěl taky, že jednou rozmetal Citroena na jednom přejezdu a nebo že jel s některým typem mašiny 270 km/h, nebo podobné zajímavé příběhy ze života na dráze. Sedm a půl hodiny jsem jenom seděl vedle strojvedoucího na pohodlné odpružené židli a povídal jsem si, nebo jsem pozoroval údaje na měřidlech a nebo jsem se prostě jenom díval z okna (je to moc hezký pocit - koukat se skrz čelní sklo lokomotivy), ale vůbec jsem se nenudil. Naopak se mi to všechno strašně líbilo a hltal jsem informace o lokomotivách a o dráze.

V Praze jsme se otočili, nasvačili, napili, nabrali jsme lidi a jeli jsme zpátky do Budějovic … teda vlastně do Tábora, protože cestou zpátky byla výluka z Tábora do Veselí n. Luž. Z Veselí jsme jeli zase 363jkou.

Teď bych vám rád řekl něco o lokomotivě samotné :)
Váží 88 tun a pohání jí stejnosměrný sériový trakční motor, regulace otáček je prováděna pomocí tyristorů (tyristorová pulzní regulace). Maximální tažná síla je 300 kN (kilo Newtonů)!!! Dovedete si to představit?
Lokomotiva je dvousystémová, na stejnosměr 3kV nebo na střídavinu 25kV 50Hz (postrádá diesel, takže do depa jede na setrvačnost, nebo jí tam dotlačí menší mašina)

Teď jsem si uvědomil, že jsem vám zapomněl říct důležitou věc … totiž v republice se používají oba dva systémy - stejnosměr i střídavina - V Jižních Čechách je to střídavina (nízké ztráty, snadná regulace) 25kV a v okolí Prahy je to stejnosměr 3kV (nevím, jak je to jinde). A někde mezi, jak je přechod mezi soustavami, strojvedoucí sundá pantografy, přepne ve vlaku soustavu a na nové troleji zase pantografy nasadí (363jka si sama očuchá soustavu, takže strojvedoucí ví na čem je:)). Pantografy se musí sundavat, i když se mění jenom zdroj napětí (je to totiž pokaždý jiná fáze a kdyby je nesundal, zkratoval by fáze a udělalo by to dobrej bordel v rozvaděčích) nebo v místech, kde si bere trolej proud z nadřazené trojfázové soustavy. Pro sundání pantografů je odpovídající návěstí (čára složená ze čtyř teček vertikálně nebo horizontálně).

No a jak jsem teď v sobotu doma, tak se mi nějak zastesklo :) a pořídil jsem si Trainz Railroad Simulator 2006, kde jsem 363jku našel, tak jsem si jezdil sám :)

V pokračování článku je obrázek z TRS2006 303jky i interiéru … popíšu vám co jaký ovládací prvek dělá, to si nenechte ujít! :)

Je sice německy nabarvená, ale je to pořád ta stará dobrá česká 363 ze Škoda-Plzeň.
Rychlostní limit 120km/h (když jsem v simulátoru jel z kopce, vytáhnul jsem z ní i 137!), ale podle nařízení drah nesmí lokomotiva překročit 100vku.

Teď ty ovládací prvky:
Vlevo první přepínač v horní řadě: Startuje mašinu
Kovová páčka vedle: Zapíná topení
Páčka pod kovovou: Zapíná jeden kompresor
Zbylé páčky kromě posledního sloupce: Zapínají kompresory a akumulátory
Červené tlačítko: Odpojí pantografy a zhasí oblouk (vlastně teda vypne mašinu)
Přepínač pod ní: Vyzdvihává a sundavá pantografy
Pod ním je přepínač, který ovládá světla lokomotivy
Páka na pravo od nich: Směrová (reverzní) páka - udává směr pohybu lokomotivy - dopředu/neutrál/dozadu
Pod ní je takzvané tlačítko bdělosti - živák (to musí strojvedoucí mačkat každých deset sekund, jinak začne vydávat akustický signál … pokud ani po dalších deseti skundách tlačítko nezmáčkne, vypne se mašina a zastaví)
Pak je jízdní řád a napravo od něj je Plyn (rychlost).
Vedle plynu je elektrodynamická brzda (to je jediná věc, o které vlastně nevím jak funguje a k čemu je dobrá)
Ty tlačítka (modré a žluté) - to jsou houkačky.
Ta velká páka vedle houkaček napravo nahoře je pomocná tlaková brzda, která brzdí pouze mašinu a používá se například při posunování v depu nebo když jede mašina někam samotná.
Ta velká páka pod ní je vlaková brzda a ta brzdí celý vlak - je mimořádně účinná a má několik poloh (odjištěná, potom několik stupňů intenzity brždění včetně “přibrzdi ale nezastavuj”:) a nouzové polohy, která brzí nejvíce, ale nepoužívá se, protože škube).
Taková ta zelená skříňka mezi okny zaznamenává na papír rychlost lokomotivy během jídy, čas a intenzitu mačkání tlačítka bdělosti - pásku z tohoto stroje musí strojvedoucí odevzdat ke kontrole.
Pod pultem jsou potom přepínače na ovládání stěračů, větráků a různých podobných kravin … a v zadu za židlema jsou skříně plné jističů.

Myslím, že jsem to celkem důkladně popsal … a to všechno jenom z vlastní paměti :) … Doufám že se vám článek líbil.

 

8 Responses to ' Lokomotiva 363 '

Subscribe to comments with RSS or TrackBack to ' Lokomotiva 363 '.

  1. mikke said,

    on May 26th, 2007 at 9:33 pm

    Kdyz ma cislo 180 010, tak to neni 363… :)

  2. mikke said,

    on May 26th, 2007 at 9:36 pm

    nekde by tam taky mohl bejt cudlik na “pískování” ne? :)

  3. michaelf.ms said,

    on May 27th, 2007 at 7:49 am

    add mikke:
    tak ma proste jiny cislo kdyz je nemecka ne?
    jo, to by moh bejt treba ten nad tou houkackou, nebo bude nekde u tech steracu, nejsem si jistej, o tom nemluvil

  4. Venca said,

    on July 11th, 2007 at 10:48 pm

    Sepsals to moc pěkně a nic podstatnýho si nezapomněl. Já jsem měl možnost jen řídit 810, mno snad se někdy na nákou elektriku dostanu. To víš jsem čistokrevný železničář.

  5. michaelf.ms said,

    on July 12th, 2007 at 11:43 am

    add Venca: Děkuju :), já bych zase chtěl někdy řídit bardotu :)

  6. vlado said,

    on June 4th, 2008 at 8:08 pm

    Jenom par informaci kdyz je to lokomotiva 180 Db tak je to vlastně naše lokomotiva 372 a ne !!! 363 oni jenom tak vypadaji podobne a regulace je klasicka odporova kvuli debilum nemcum…nechteli tyristorovou s ARR a dalsima nasema pokrokovyma prvkama. A to stanoviste je taky velice podobne kvuli tzv. unifikovanemu typu stanoviste a v traizu se stava ze ikdyz jedes s bastardem(372) tak tam nekdo kdo tu masinu delal pro traiz jebnul stanoviste 363 a to jeste jaksi pofiderni…na par stanovist se podivej tady http://eso.ts-web.info/
    a tady si precti neco o tech masinach ..hlavne na rozdily
    http://www.atlaslokomotiv.cz

  7. vlado said,

    on June 5th, 2008 at 8:48 pm

    Nauc se neco o tech masinach a pak neco mel…nap ze je to plyn…A ted ti vysvetlim funkci ovladace pro elektrodynamickou brzdu…rika se tomu kopýtko priposti a nebo odpousti vzduc z elektropneumatickeho prevodniku ktery podle mnozstvi vzduchu vydava napeti=cim vic vzduchu tim vetsi EDB . Na esu(363) to pracuje tak, ze se napeti z tohoto prevodniku posila do elektroniky a ta vyhodnoti ze se pojede v brzdovem rezimu posle to regulatoru tahu ten pripoji ke kotvam motoru brzdove odporniky, ktery jsou na strese a dale se zmeni smysl buzeni..to znamena ze kdyz jedes dopredu a pak chces brzdit tak se vlasne prestavi jako by si jel dozadu. Regulator tahu aktivuje pulsni menic buzeni BATYR delta A a zacne dodavat proud na motory -ty pracuji jako dynama a vnikle napeti na kotvach se nici v odpornicich ..lokomotiva takhle brzdi a je to jeden z nejucinejsich zpusobu brzdy EDB (elektrodynamická brzda) se aktivuje i pri brzdeni brzdicem ten co mas v traizu se ovladas BS a na esu je tzv OBE 1…ridis elektrikou EP vcentily ve strojovně….kapiš…

  8. vlado said,

    on June 5th, 2008 at 8:53 pm

    to co mas v tom traizu za stanoviste je slatanina kterou sem jeste nikde nevidel..

Leave a reply



nechme

Leviathan

    kdo je Leviathan

    Jsem student aktuálně čtvrtého ročníku střední průmyslové školy strojní a elektrotechnické v českých budějovicích

     


 


RSS Zdroj

    ::

    RSS 2.0 < ZDE

    Přidejte si můj zdroj do vaší RSS čtečky

     

Statistiky