wz


Jan Kryl o Karlu Krylovi

Ξ March 1st, 2008 | → | ∇ Osobní |

Když začínám psát tento článek, tak příhodně … prší a venku se setmělo.

Písničky Karla Kryla jsem zbožňoval už od školky, i když jsem tehdy moc nerozuměl tomu, o čem zpívá, cítil jsem emoce vyzařující z jeho písní a prožíval jsem je. Jednou jsem k narozeninám dostal originální magnetofonovou kazetu s výběrem jeho písniček, kterou jsem si během mládí pouštěl nespočetněkrát a dosud jí mám schovanou. Cítil jsem k němu hlubokou náklonnost, která postupem času přecházela v obrovský respekt.

Proto jsem byl nadšen, když jsem se dozvěděl, že ve čtvrtek na naší škole vystoupí sám Karlův bratr Jan osobně a bude nám referovat o Karlově životě. Představení se konalo po druhé hodině v posluchárně, v horních patrech SPŠ, kde jsme zabrali místa úplně nahoře. Jan Kryl si sebou přinesl elektroakustiku, mikrofon a vícevstupové kombo, takže jsem tušil, že nám bude taky zpívat a byl jsem nadšen ještě víc.

Představení bylo úžasné, bylo vidět, že Jan opravdu ví o jeho životě nejvíc ze všech. Povídal nám o jeho studiu, o jeho kariéře, o jeho nenávisti k režimu, o jeho odboji, o jeho emigraci, o jeho stavu k polistopadovému establishmentu a o jeho konci. Na konci jsem sebral odvahu a získal jsem sbírku básní Jana Kryla s vlastoručním věnovaním, které si už teď velmi cenním:

Na celé akci bylo ale bohužel něco, z čeho jsem byl smutný. Je to chování studentů na akci, jejich lhostejný přístup a jejich neuvěřitelná povrchnost, malost, idiocie a tupost. Studenti přišli do posluchárny, začali pokřikovat, vytahovat mobily, notebooky, PDAčka, začali řvát, začali žrát a dělat nepořádek a hluk. Během představení opět žrali své bagety, hráli si s mobily, spali a nebo hlasitě debatovali o tom, jakou skejťáckou čepici si koupili v jakém značkovém obchodě. Janu Krylovi vůbec nevěnovali pozornost, prostě se jen modlili za brzký konec představení, aby si mohli dojí naládovat své držky obědem ve školní jídelně. A to jsou dnešní devatenáctiletí dospělí lidé - povrchní hovada, která se zajímají jen o to, co bude k obědu, kdy půjdou na jointa a jestli dostanou holku do postele.
Když skončilo představení, okamžitě se začali řinout ven z posluchárny a ani se neohlídli … nasadili kšiltovky a začali nadávat. Ale přeci jen nakonec v sále několik lidí zůstalo, byli to lidé, kteří jsou si vědomi toho, kdo Karel Kryl byl a co se dělo v minulém režimu. Z naší třídy jsem tam zůstal já, kamarád kesy a spolužáci růža a káky, všichni jsme chtěli knížku s podpisem, s podpisem bráchy Karla Kryla. Tak málo nás tam zůstalo a potom ještě pár strojařů … a zrovna naše třída E4A je pokládána za tu nejlepší na škole. Je to k pláči, že?

Kde to jsme, když ze směrodatného vzorku sta devatenáctiletých lidí - 10 z nich jsou lidé po všech stánkách a opravdu něco ví a cítí … a zbytek jsou lhostejní upíječi piva nebo hovada a nezvdělaní idioti, kteří v budoucnu opět dopustí, aby se historie opakovala? Kde potom jsme?

A tím se loučím s vámi, kteří se mnou souhlasíte a vy, kteří máte sto chutí mi aspoň vynadat do kreténů, vy se sem raději nikdy nevracejte!

 

16 Responses to ' Jan Kryl o Karlu Krylovi '

Subscribe to comments with RSS or TrackBack to ' Jan Kryl o Karlu Krylovi '.

  1. Tonda said,

    on March 1st, 2008 at 5:01 pm

    To naše chování jako celku nebylo nijak strašný, aspoň teda před začátkem. Nikdo od nás nečekal, že tam budeme o velký přestávce sedět jako myšky a ani se nenajíme.

    Žádný vykřikování jsem taky neslyšel. Jediný o čem vim já, tak to byl Mára a Vráťa, který sedí na to co tu píšeš a mně osobně v jistých částech obtěžovali natolik, že jsem nemohl pořádně vnímat co J. Kryl říkal.

    To, že tam po konci zůstalo jenom pár lidí bych rozhodně nebral jako jakýsi měřítko uvědomělosti (těch co tam zůstali). Po skončení přednášky se prostě má zatleskat, odejít a pár fandů má zajít za přednášejícím. Tak to je i u jiných přednášek, a tak to bylo i u nás na škole u tý Honzovo. Kdyby tam šli všichni, tak to nemá význam.

    Takže 1) Nekoukej se na nás tak černě kvůli tý přednášce. 2) Nekoukej se na nás jako na borce, jen proto, že nám to Zuzka pořád vtlouká do hlavy. :)

  2. kivan said,

    on March 1st, 2008 at 5:32 pm

    ad 1) hluk byl kvůli přestávce. Pokud jsi někdy někde zažil tichou přestávku, škoda, že jsi to nezdokumentoval :-P

    Jinak to, že tam zbylo pár lidí po představení, aby si něco koupili, to není důkaz nějaké úrovně, ale přízně, toho, že to mají rádi. Muzika se mi líbila, choval jsem se slušně, takže doufám, že nespadám do tvé definice těch “lhostejných upíječů piva”. Protože si lhostejný nejsem. Přednášku jsem si rád poslechl. Jenom ale proto nemám potřebu si něco kupovat.

  3. michaelf.ms said,

    on March 1st, 2008 at 5:54 pm

    Tonda: Ale kdyby to bylo v koncertní síni, nedovolil by sis žrát ani kdyby byla podle času velká přestávka.
    V druhým křídle, v E4B byl taky bordel, koukal jsem tam … Petrásek spal, a jiní dělali to, o čem jsem psal.
    Já bych to jako “měřítko uvědomělosti” rozhodně bral, projevilo se vrchních deset … Jistě, že je tam střední pásmo, ale zařadil jsem ho do zbytku.
    Takže 1) Trvám si na nelítostném poměru 90 ze 100, přitom ty asi budeš patřit do těch 10ti. 2) Zuzka si může říkat co chce, na mě to má vliv minimální. Většinou říká to, co vím a s čím souhlasím, ale častokrát ujede úplně pryč … To spíš Thor, Thor ta rozhodně něco ví.
    OK? :))

    kivan: 1) Ale kdyby to bylo v koncertní síni, nedovolil by sis žrát ani kdyby byla podle času velká přestávka. A za druhé tam nějak nemáš, jakto? :)
    Ty jsi konzervativec, vypiješ si pivo (napíšeš si další díl Arijce) a je ti jedno, co se děje, co se dělo, ne? :). Z těch devadesáti lhostejných je dobrejch 30 střední pás, a tam bydlíš ty.
    OK? :))

  4. michaelf.ms said,

    on March 1st, 2008 at 5:59 pm

    Úctu, respekt a bázeň; Ticho a poslouchat; Rozumět a souhlasit. Ne? Pak 90.

  5. Evča said,

    on March 1st, 2008 at 7:06 pm

    dvě L.P. máme doma, dost poslouchané, to mně mrzí, že to někdo neumí poslechnout, to je music psychologie českého člověk i českého dacana..

  6. michaelf.ms said,

    on March 1st, 2008 at 7:46 pm

    Evča: Výborně! Přesto je to jenom kapka do vyschlého oceánu mé víry v nezkaženost dnešních mladých. Stejně díky Bohu za ni.

  7. kivan said,

    on March 1st, 2008 at 8:50 pm

    Ano, napiju se, napíšu si (ty jo už bych zas měl :)) další díl Ariho a asi jsem ve středním pásu. Ale nejsem lhostejný - spíš mě jen tak něco nevzruší. Možná v tom nevidíš rozdíl, ale když budeš fackovat lhostejného (ber to obrazně) tak ten se nebude bránit.. bude lhostejný i vůči tomu… ale ti co bývají klidní ale NEJSOU lhostejní se naštvou a nenachají si to líbit…
    Tvoje “nelhostejnost” je v tom, že jsi strašnej extrémista, snažíš se být tak strašně originální, až k tomu užíváš specifika… Kryl, psychologie, mračení na fotkách… Image, image, image… A vůči té asi lhostejný jsem :) Jinak to neber jako napadení tvé osoby, je to jen můj názor, který může být, jak mi jistě vysvětlíš, mylný :)

  8. Evča said,

    on March 1st, 2008 at 9:08 pm

    Děkujme bohu za každou kapku která spadne tam kam má… jsemblb

  9. Tonda said,

    on March 1st, 2008 at 10:44 pm

    Jasně že v koncertní síni bych nežral bagety, to by neudělal snad i ten nejpodřadnější průmyslovák. :) Jenže tohle právě nebyla koncertní síň. Myslim, že to byl i jeden z jeho záměrů - udělat to v odlehčený atmosféře. Kdyby nechtěl, tak ty přednášky nedělá po školách, ale někde v kulturáku, kde je víc žřetelný oddělění mezi přednášejícím a posluchačema.

  10. michaelf.ms said,

    on March 2nd, 2008 at 12:03 pm

    kivan: Jestli je podle tebe “image” vnější projev myšlení, pak souhlasím. Každej jsme nějakej, ale holt někdo je VÍC nějakej :). Jestli si tím myslel přetvářku nebo pózu, pak se pleteš a já ti vytrhnu páteř a uškrtím tě s ní :)).

    Well ^^ Screw you guys >> I’m goin’ home >> :)

  11. RON said,

    on March 2nd, 2008 at 5:41 pm

    Nezlob se na mne prosím, a i když mě po tomto příspěvku budeš mít za kreténa, ale musím zareagovat. Představení bylo ve škole proto, aby se to co nejvíce přiblížilo dnešní mládeži. Během vystoupení spousta lidí poslouchalo a to byla myslím většina(mezi níž jsem byl i já tudíž by mě zajímalo v jaké jsem skupině). To že si po vystoupení šlo koupit knížku(i když za pakatel)pouze pár lidí nesvědčí o tom, že by zbytek byli tupci a “kreténi”, jak si je ty nazval, ale spíše nemají zájem mít knihu s podobnými texty doma(mě osobně také spíše řekne více píseň s texty, než báseň). Vyprávění to bylo zajímavé a Karel Kryl byl velký člověk, ale tím to pro mě končí. Dneska si rád poslechnu i Krylovy texty od nacisty Landy, jak v představení byl Dan označen - je mi to totiž jedno. Komu konkrétně tohle vadí, tak ať se podívá do české vlády, kdo nám vládne, kdo byl spojen s komunisty?

  12. michaelf.ms said,

    on March 2nd, 2008 at 6:10 pm

    No … tak já to rozdělím do bodů …

    1) Zajímá tě, v jaké jsi skupině? To je opravdu strašně jednoduchý … 90. Ještě si povšimni toho operátoru NEBO ve větě “lhostejní upíječi piva nebo hovada a nezvdělaní idioti”. To znamená, že jsou tam zamíchaní lidé lhostejní, kterým je to jedno (”je mi to totiž jedno”, jak píšeš) spolu s idioty (Když jsem to psal, nenapadlo mě, že takovou prkotinu budu muset vysvětlovat). Můžeš si vybrat, ale je to 90tka tak jako tak.

    2) Já jsem v tom článku někoho nazval kreténem? (Jak ty píšeš: “jak si je ty nazval”). Můžeš mi to tam najít? Ne? A ještě něco … já jsem nazval veškerej “zbytek” kreténama? To mi tam taky můžeš najít? Ne? Tak si to příšte radši pořádně přečti a nepokládej své výmysly (ano výmysly, já tam nic takového nepsal) za něco, co jsem já napsal.

    3) Jo, ty si rád poslechneš Krylovo texty od Landy a je ti jedno, že se obrací v hrobě. Má to melodii, rýmuje se to, to ti stačí, je ti to totiž jedno. Jednim slovem DEVADESÁTka jak vyšitá. A mimochodem byl označen fašistou, ne nacistou.

    4) Jak spojen a s jakými komunisty …

    ^^Screw you guys, >> I’m goin’ home …

  13. Vrata said,

    on March 5th, 2008 at 8:31 pm

    Hmm…dobry no Kryla znam od mala taky od taty, jeho texty maj hodne do sebe. Mam ho rad, ale taky sem lhostejnej upijec piva jak ty rikas…a jinak to mela bejt prednaska o Karlovi Krylovi a jeho zivote a ne prezentace skladeb Jana Kryla…jako ne ze by mi to vadilo, ale mohl zahrat vic pisnicek svyho bratra nez svoje( jasne taky nebyly vubec spatny, ale ja sem jich slysel jen par…protoze jsme s Marou neco delali…)…treba i chybelo Morituri te salutant, coz je moje nejoblibenejsi

  14. Axi said,

    on April 23rd, 2009 at 7:23 pm

    Ahoj, Jan Kryl byl i u nás na Zemědělce v Těšíně. Byla jsem unešena, jen jsem ho viděla a chtělo se mi plakat radostí, tvůj článek jsem našla náhodou, ale musím na něj reagovat. Když jsme se scházeli na Jana my, bylo to stejné, sice nebyl takový rámus, ale pohrdavost tam byla, jedna má kamarádka málem dostala pře držku, protože začala vykřikovat proč kvůli nějakého debila musí dávat 50 kč a že je trapný atd, to jsem nevydržela a vlítla na ni. Nebudu rozepisovat co se dělo potom. Když začal Jan zpívat píseň Anděl, brečela jsem jak želva, nejsem zas taková cíťa, šlo to samo, ani nevím proč, po vystoupení jsem si koupila knihu Zpověď Karla Kryla, knihu mám přečtenou a je super. Jsem nadšená z celého vystoupení a na Jana Kryla si určitě zajdu, měj se pěkně, Axi


  15. on April 11th, 2010 at 12:00 am

    Je mi smutno na duši z pohledu dnešních mladých lidí. Jsou sečtělejší, ale vůbec nemají přehled o dějinách. Nemyslím ty dějiny, které se upravují a píší je vítězové. A domnívám se, že Ústav pro studium totalitních režimů je jen obdobou Ústavu Marxismu Leninismu. Prostě ústav, který dějiny obrací k obrazu svému a ne skutečnosti. Václav Havel byl a je pěkný darebák a to se prostě také nepíše. Jeho otec Václav a strýc Miloš byli konfidenti Gestapa. Vašík jako dítě se houpal na klíně Reinhardu Heydrichovi obegruppenfuhrerovi SS a zastupujícímu říšskému protektorovi Protektorátu Čechy a Morava.
    Jeho strýc je ve Zlínském muzeu na fotografii pod prapory svastikami s důstojníky SS. Dokonce nebýt jeho strýce dlouho by trvalo než by Gestapo dopadlo štábního kapitána Václava Morávka (jednoho ze tří králů Československého odboje)
    Tímto chci sdělit že sice za rodiče nemůžeme ale majetky které byli po právu zabaveny se neměli vracet ani prezidentům kteří se omluvili za odsun Sudetských Němců. Byl to plivanec těm lidem, které posílali strýc Miloš a Václav Havlovi do Mauthausenu, Gross Rosenu, Terezína či Ravensbrucku a samozřejmě Auschwitzu.
    V písni ? Demokracie ? Karel Kryl zpívá, že se král Václav obklopil pěkným šmejdem a tím je myšlena spousta bývalých důstojníků StB. Jeden mu dělá správce majetku. I zamýšlená Radarová základna USA v ČR je jeho dílko. Konkrétně jeho a pana Jiřího Payneho ODS a jeho poslanecké iniciativě v letech 1996? (http://www.payne.cz/?cat=5) Proč nám lhal i A.Vondra který pracoval pro americký zbrojní průmysl? A pak lhal a platil kampaně za naše peníze proti nám všem.
    Tak proč spousta lidí odsuzuje ČSSD že si to domluvili? Lež!
    I když je nemusím. Karel Kryl nám všem otevíral oči, které spousta lidí má zavřené i dnes. Na rozdíl od Havla, který nás nazývá malými Čecháčky. Těm kteří neví jak velká osobnost byl Karel Kryl doporučuji knihu ? Půlkacíř ?
    Neškodilo by brát heslo předků ?Národ sobě? více srdečně. A nestavět na piedestal někoho kdo měl plnou hubu T.G.Masaryka a přitom mu jeho milovanou zem kterou on spojil, rozdělil vedví. Možná za pár špinavých zlaťáku z Mnichova za trochu falešné slávy zradil národ. Karel Kryl byl opravdu vlastenec a člověk s velkým srdcem. 4est jeho památce. Děkuji vám, že ho máte rád. Radek Dvořák

  16. pP said,

    on October 29th, 2010 at 11:20 am

    podle mě Jan Kryl jen teží ze slávy svého bratra, předtím než Karel zemřel, Jan se o hudbu a umění vůbec nezajímal a teď najednou… byl i na naší škole a co se týče jeho textů, tak velmi slabé, povrchní, přímočaré (viz “v sextě se mi líbily písničky, a začaly se mi taky líbit holčičky” - wtf?) a ani interpretace Karlových písniček není kvalitní, Jan nemá ani rozsah, ani dobrou intonaci

Leave a reply



kralik

Leviathan

    kdo je Leviathan

    Jsem student aktuálně čtvrtého ročníku střední průmyslové školy strojní a elektrotechnické v českých budějovicích

     


 


RSS Zdroj

    ::

    RSS 2.0 < ZDE

    Přidejte si můj zdroj do vaší RSS čtečky

     

Statistiky